Prawie 1 400 lotów i 240 tysięcy obsłużonych urlopowiczów – tak prezentują się wyniki operacyjne Air 001, czyli lotniczej marki biura podróży Itaka. Za obsługę trzech leciwych samolotów francuskiej produkcji odpowiadają Electra Airways.
Współpraca między ITAKĄ a Electra Airways rozpoczęła się w 2022 roku od jednego airbusa A320, obsługującego loty czarterowe z Katowic do wakacyjnych destynacji ITAKI. Zachęcone pozytywnymi wynikami, obie strony kontynuowały współpracę w 2023 roku, tym razem z airbusem A321. Jesienią 2023 roku, po dwóch udanych sezonach, biuro podroży i linie lotnicze podjęły strategiczny krok naprzód, przyjmując nowy model biznesowy, zgodny z głównym celem touroperatora, jakim była (i jest) pełna kontrola nad przepustowością czarterów.
Realizacja tej wizji wymagała dwóch kluczowych elementów: samolotów oraz doświadczonego operatora. Wiosną 2024 roku ITAKA wyleasingowała dwa samoloty o wąskim kadłubie i powierzyła Electra Airways ich pełną obsługę. Przewoźnik czarterowy i ACMI zapewnia wszystkie podstawowe usługi operacyjne – w tym załogę, obsługę techniczną i przeglądy serwisowe, ubezpieczenie, planowanie lotów oraz koordynację obsługi naziemnej. Taka struktura gwarantuje pełną zgodność z przepisami lotniczymi, a cała obsługa techniczna jest realizowana przez wewnętrzną organizację serwisową bułgarskich linii lotniczych.
Spółka-córka Itaki – Itaka Fly – która zajmuje się leasingowaniem samolotów latających w barwach stworzonej przez Itakę marki Air 001 i która zawarła ostatnio nową umowę z liniami lotniczymi Enter Air, notuje „prężny rozwój”. Jak wynika ze słów Piotra Henicza, wiceprezesa ITAKA Holdings, którego cytuje „Rzeczpospolita”, „nowe linie lotnicze” przewiozły w pierwszym sezonie 240 tysięcy pasażerów, wykonawszy około 1 400 lotów. Średnio jednym samolotem podróżowało około 171 podróżnych. Letni wynik przewozowy oznacza więc, że 20 proc. klientów biura podróży zostało obsłużonych lotniczo przez własną markę przewozową.
Air 001 użytkuje obecnie trzy samoloty – dwa 180-osobowe airbusy 320-200 i jednego 219-fotelowego A321-100. Średni wiek trzech pasażerskich samolotów to przeszło 25 lat. Najstarsza maszyna to LZ-EAF, czyli A320, która została dostarczona pierwsze do Croatia Airlines w czerwcu 1999 roku. W sezonie letnim samoloty wykonywały loty czarterowe do Albanii, Egiptu, Grecji, Turcji oraz na Wyspy Kanaryskei i Wyspy Zielonego Przylądka, realizując rejsy z urlopowiczami z Warszawy, Katowic, Poznania i Wrocławia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.